Grote bouwprojecten in een stedelijke omgeving veroorzaken veel overlast en leiden tot allerlei veiligheidsrisico's. Veelal het directe gevolg van het transport van materieel, materialen en mensen. Logischerwijs moeten we daarom voor meer omgevingsveiligheid en minder overlast al die transportbewegingen beter gaan beheersen en vooral minimaliseren.
Download hier een heldere samenvatting van het Logistisch Bouwen concept.
In de praktijk stuit dit echter op de vaak tegengestelde belangen van de stakeholders. Opdrachtgevers, opdrachtnemers, onderaannemers, omwonenden en overheden hebben allen hun eigen wensen en eisen op het gebied van bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid, communicatie en duurzaamheid.
De werkwijze van Logistisch Bouwen is volledig afgestemd op de logistiek rondom bouwprojecten en wat dit betekent voor de omgeving. Voor minder en schoner transport is het essentieel dat omgevingsbeheer vanuit een onafhankelijke positie en objectief wordt ingevuld. Met de focus op duidelijke communicatie is deze puzzel goed te leggen.
De coördinator omgevingsveiligheid van Logistisch Bouwen opereert tussen de verschillende stakeholders, met inachtneming van eenieders belangen. Op basis van het BLVC-plan (bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid, communicatie) wordt continu geanticipeerd op het minimaliseren van het aantal transportbewegingen. Handhaving vindt plaats aan de hand van bindende aanbevelingen en uiteraard met navolging van wet- en regelgeving.
Uitgangspunten zijn de veiligheid en belasting van de omgeving. Niet alleen in de directe omgeving van het bouwproject, maar ook op de aanvoerroutes in de wijk, dorp of stad. Denk aan kwetsbare punten zoals scholen en ziekenhuizen. Zijn er wellicht meerdere bouwprojecten in de omgeving? Zijn er alternatieven zoals aanvoer over water of last mile delivery met elektrisch vervoer? Allemaal processen die aangestuurd worden door de omgevingscoördinator.
Vanuit een helikopterview wordt informatie van stakeholders en specialisten rondom het bouwproject gecombineerd. Door de verschillende logistieke processen aan de hand van die informatie op elkaar af te stemmen, werken alle partijen samen aan meer efficiëntie met tot wel 65% minder transportbewegingen! En dat leidt automatisch tot minder gevaarlijke situaties, minder uitstoot en minder overlast.
Praktische ondersteuning van een logistiek specialist tijdens het bouwproces. Deze ondersteuning kan op verschillende manieren:
• site visit |
ad hoc oplossingen |
• quick scan |
analyse van de logistiek inclusief bespreking met bouwteam |
• opstart |
vooraf worden vijftig logistieke controlepunten doorgenomen |
• beheerfase |
wekelijkse bewaking van twintig uitgangspunten |
Geen standaard oplossingen, maar aan de hand van een logistieke scan wordt een plan van aanpak opgesteld om heel efficiënt het aantal bewegingen van mensen, materialen en machines op, van en naar de bouwplaats te minimaliseren.
ondersteunt op een heel praktische manier het bouwteam, van werkvoorbereider tot uitvoerder, bij het reduceren van het aantal bewegingen. Het zorgt voor duidelijkheid op een steeds complexere bouwplaats.
Structurele reductie van het aantal logistieke bewegingen met 30% . Een bedrijfsbrede aanpak van van ontwerp tot oplevering.
• workshop |
bewustwording waar de kansen liggen |
• LIEO |
Logistieke Inventarisatie Evaluatie Optimalisatie |
• blauwdruk |
bedrijfsfilosofie aanpak logistiek |
• opleiden |
transportcoördinator (conciërge/portier) toezichthouder (werkvoorbereider) |
optimaliseert op een heel praktische manier de complete logistiek rondom de bouw van transport van mensen en goederen tot handhaving van van wet- en regelgeving. Met als doel het minimaliseren van het aantal bewegingen. Dit resulteert automatisch in snellere bouwtijden, een veiliger bouwplaats en minder faalkosten.
1. Transportlogistiek |
met name het uitsorteren van de materialen en het transport op en
rondom de bouwplaats. |
2. Arbeidslogistie |
alle bewegingen van bouwvakkers en betrokken, die niet direct
toewijsbaar zijn aan het primaire arbeidsproces (ca. 50% van de uren blijkt inefficiënt). |
3. Hijslogistiek |
alle hijs- en hefbewegingen op en nabij de bouwplaats. |
4. Omgeving |
minimaliseren overlast voor de omgeving |
5. Mindset |
anders samenwerken om de logistieke bewegingen
rondom een bouwproject te minimaliseren. |
is de optimalisatie van de productiviteit van de vakman. Door de efficiëntere logistiek is de vakman ruim 20% extra van zijn werktijd productief!